2010. godina će biti upamćena po masovnoj promociji 3D proizvoda i usluga u cijelom svijetu. 3D televizija je posljednja revolucija u kućnoj zabavi koja je stigla u dnevne sobe diljem svijeta, stvarajući živopisnije i atraktivnije video materijale bliže stvarnosti. Ovo nije prvi susret potrošača s 3D prikazom slike, ona je bila dostupna mnogo prije u raznim oblicima, a već je neko vrijeme moguće gledati dokumentarne filmove, holivudske hitove, koncerte i nogomentne utakmice u kinima opremljenima potrebnom 3D opremom. Dolazak 3D-a u dnevne sobe potrošača označio je Blu-ray 3D standard koji je svjetlo dana ugledao 17. prosinca 2009., usporedno s dolaskom Cameronovog Avatara, filma koji mnogi smatraju glavnim pokretačem popularizacije 3D-a.
Razvoj 3D su podržali najveći proizvođači televizora, Sony, Philips, LG, Samsung i Panasonic, a potonja dva su prva ponudila tržištu 3D televizore potrebne za gledanje 3D sadržaja.
3D televizori (skraćeno 3D TV) koriste novu tehnologiju prikaza koja omogućuje brzo osvježavanje ekrana kako bi oba oka dobila dovoljan broj informacija za fluidan prikaz slike čiji elementi mogu izlaziti iz ekrana, no isto tako nude veću dubinu u odnosu na konvencionalne 2D televizore.
Što je potrebno za gledanje 3D-a?
Za gledanje 3D filmova i TV programa potrebno je posjedovati slijedeće:
1. 3D TV prijamnik
2. 3D naočale kompatibilne s tehnologijom prikaza koju koristi 3D TV
3. 3D Blu-ray reproduktor, 3D sukladan satelitski prijamnik ili PC opremljen grafičkom karticom koja podržava stereoskopski 3D (primjerice aktualan NVIDIA 3D Vision)
4. 3D sadržaj, bilo da se radi o 3D Blu-ray filmu, 3D satelitskom programu ili 3D kompatibilnoj igri
2. 3D naočale kompatibilne s tehnologijom prikaza koju koristi 3D TV
3. 3D Blu-ray reproduktor, 3D sukladan satelitski prijamnik ili PC opremljen grafičkom karticom koja podržava stereoskopski 3D (primjerice aktualan NVIDIA 3D Vision)
4. 3D sadržaj, bilo da se radi o 3D Blu-ray filmu, 3D satelitskom programu ili 3D kompatibilnoj igri
3D TV i dalje ostaje najvažnija komponenta
Najvažnija komponenta kao i kod konvencionalnog 2D programa ostaje televizor, a koji je u stanju prikazati potreban broj sličica u jedinici vremena kako bi se 3D slika mogla prikazati. To može biti plazma ili LCD zaslon, no potrebno je da TV posjeduje certifikat o 3D-sukladnosti, čime su svi dosadašnji HD modeli televizora onemogućeni da na njima pratite 3D program.
Parametri kao što su veličina dijagonale, rezolucija, prikaz boja, kontrast i ostali parametri i dalje su važeći kada su 3D televizori u pitanju, a bitno je naglasiti kako putem 3D televizora možete normalno pratiti sve vrste 2D materijala.
3D TV i 3D-ready TV – koja je razlika?
Važno je biti upoznat s novom nomenklaturom kada su 3D prijamnici u pitanju. 3D TVpodrazumijeva televizor uz koji dolazi sve potrebno za uživanje u 3D sadržajima odmah po vađenju iz pakiranja. Ovo obično uključuje potrebne 3D naočale bez koji 3D efekt nije moguće vidjeti na stereoskopskim zaslonima. Primjer 3D TV-a jest Panasonic TX-P50VT20E.
S druge strane, 3D-ready TV su povoljniji od 3D TV-a iz razloga što oni uključuju potrebne tehnologije za reprodukciju 3D materijala, no bez dodatne investicije u 3D naočale ne možete gledati 3D program. Primjer takvog televizora je Philips 40PFL8605H.
Iako bi se moglo zaključiti kako se radi o dvije različite vrste TV prijamnika, to nije istina i oba tipa su podjednako dobra za prikaz 3D programa, bilo da se radi o filmovima, TV programu ili igrama. 3D-ready televizori su povoljnija rješenja i bolji izbor za sve koji žele posjedovati 3D televizor, no nemaju još želju ili mogućnost gledanja 3D programa.
Aktivni i pasivni 3D – što je to?
Prikaz trodimenzionalne slike za masovno tržište je moguć na dva osnovna načina: aktivni i pasivni. Obje tehnologije omogućuju normalan prikaz klasičnog 2D programa, filmova i igara, no uz pomoć specijalnih 3D naočala mogu kreirati trodimenzionalnu sliku. Kod aktivnih 3D sustava koriste se napajane naočale koje umjesto leća od stakla koriste dva LCD ekrana koji naizmjenično blokiraju sliku za jedno pa za drugo oko, u sinkronizaciji s prikazom slike na ekranu kako bi stvorile efekt stereoskopije. Polarizacijski 3D koristi jednostavnije naočale koje ne zahtijevaju napajanje, iznimno su lagane i cijenom daleko povoljnije.
Kako funkcionira aktivni 3D?
Aktivni 3D HDTV koristi za rad zahtijeva sinkronizator i aktivne 3D naočale (3D active shutter glasses). Sinkronizator se obično nalazi integriran u okvir 3D televizora, a kod pojedinih modela se zasebno nabavlja i montira na vidljivo mjesto kako bi mogao sinkronizirati sliku i 3D naočale. Aktivne 3D naočale (3D active shutter glasses) za svoj rad zahtijevaju napajanje, a koje može biti bilo putem žičanog kontakta ili integriranih baterija kako bi naizmjenično gasile i palile svako od stakala (odnosno LCD ekrana) u skladu s taktom koji im šalje sinkronizator. Većina 3D naočala u ovom trenutku na tržištu koristi infra crvenu vezu (IR), dok postoje i modeli koji koriste Bluetooth tehnologiju koja ne zahtijeva direktnu vidljivost. Putem aktivnog 3DTV-a i naočala gledatelj vidi punu HD razlučivost za svako oko, dakle 1920 piksela u 1080 linija, tako da se aktivni modeli često označuju i kao Full HD 3D. Nedostaci aktivnog 3D-a su izraženo disanje jako svjetlih dijelova slike, te crosstalk, odnosno slabo vidljiv obris slike koji je namijenjen za drugo oko, a nastaje zbog sporosti matrice zaslona da dovoljno brzo osvježi sliku. Na izostanku crosstalka aktivno rade svi proizvođači, a glavni predstavnici aktivnog 3D-a su Samsung, Sony i Panasonic.
Kako funkcionira pasivni (polarizacijski) 3D?
Polarizacijski 3D se tako zove jer koristi tehnologiju prikaza koju je moguće polarizirati putem posebnih 3D naočala koje na zahtijevaju baterije, iznimno su lagane i jednostavno konstruirane, te su cijenom daleko povoljnije od aktivnih 3D modela. Najpopularnije 3D naočale su one koje gledatelji dobiju u kinima opremljenim RealD 3D tehnologijom, a koja je najzastupljenija u 3D kino dvoranama diljem svijeta. Pasivni 3D je na tržište prvi izbacio LG 2011. godine, a njegovim su stopama zatim krenuli Philips, Toshiba, Haier, a uskoro i korejski Samsung. Polarizacijske 3D naočale imaju nekoliko prednosti nad aktivnim modelima – za rad ne zahtijevaju baterije niti bilo kakvo napajanje, iznimno su lagane i cijenom daleko pristupačnije od aktivnih rješenja, tako da uz mnogo manju investiciju može cijela obitelj i pokoji član rodbine uživati u 3D materijalima. Kod prikaza 3D slike, polarizacijska tehnologija rezultira mnogo mirnijom slikom bez titranja svjetlijih regija slike koje su karakteristične za aktivni 3D, a ako se gleda s dovoljno velike udaljenosti, dupla slika odnosno crosstalk neće biti vidljiv. Nedostatak polarizacijskog 3D prikaza leži u polovici efektivne rezolucije (svako oko vidi pola vertikalne rezolucije, dakle umjesto 1920 piksela u 1080 linija stvarno se vidi 1920 piksela u 540 linija), radi čega slika nije toliko oštra i ima “isprepleten” izgled, pojavi crosstalka ako se ekran gleda preblizu ili iz kuta većeg od 15 stupnjeva u odnosu na horizontalu.
3D naočale – jesu li nužne?
Ako na tren izuzmemo Toshibine “ekskluzivne za Japan” autostereoskopske 3D televizore male dijagonale, trenutno su svi dostupni 3D televizori podijeljeni na aktivne i pasivne – dakle, zahtijevaju upotrebu naočala. Toshiba ZL2 bi trebao biti prvi autostereoskopski televizor velike dijagonale, a koji će biti globalno dostupan krajem 2011. godine.
3D naočale različitih proizvođača – jesu li kompatibilne?
Svaki proizvođač 3D televizora koristi malo drugačiju tehnologiju prikaza u odnosu na ostale, stoga su 3D naočale primjenjive isključivo za kompatibilan model deklariran od strane proizvođača. U proljeće 2010. se pojavila vijest kako su Samsung-ove 3D naočale kompatibilne s Panasonic 3D televizorima ukoliko se nose naopako (izvor: Gizmodo). Također, postoji niz pokušaja da se 3D naočale standardiziraju kako bi jednostavnost korištenja porasla, a cijene postale još pristupačnije (Monster 3D Vision Max ili ATi). Prema zadnjim informacijama, pokrenuta je inicijativa Panasonica, Sonyja i Samsunga da se tokom 2012. godine definira standard po kojem bi sva aktivna 3D rješenja bila kompatibilna (izvor: Yahoo News).
3D TV i osjećaji nelagode (mućnina, povraćanje, glavobolja)
O potencijalnm negativnim iskustvima gledanja 3D programa pisali smo u članku sredinom srpnja, a iz kojeg se može zaključiti kako kod određenog broja gledatelja gledanje 3D prikaza može izazvati osjećaj nelagode, a koji ovisi od pojedinca do pojedinca. Statistike govore dasvaka peta osoba osjeti neki od znakova nelagode tokom gledanja 3D TV-a. Do poteškoća može doći zbog gledanja 3D programa iz velike blizine, kao i od dugotrajnog gledanja bez uzimanja pauza. Potonje nepoštivanje generalnih pravila korištenja prvenstveno se odnosi na igrače video igara, a koji često igraju i po nekoliko sati bez prestanka. Ukoliko kod 3D TV-a osjetite nelagodu nakon određenog vremena korištenja, 3D efekt jednostavno možete ugasiti ili jednostavno napravite pauzu.
Detaljan članak u kojem je objašnjeno zašto ljudski mozak ne podnosi 3D koji nam se danas nameće i zašto to nikada neće biti kao da gledamo prirodnu sliku pročitajte u studiji na HD Televiziji.
PlayStation 3 i 3D kompatibilnost
Dobra vijest za sve vlasnike PlayStation 3 konzole jest da je ona zaključno s verzijom 3.30pogonskog softvera (firmware-a) kompatibilna s 3D Blu-ray filmovima, kao i nadolazećem 3D igrama. Valja naglasiti kako je Sony ograničio rezoluciju 3D igara na 720p rezoluciju, što znači kako će igre koje su podržavale punu HD rezoluciju od 1080p, u 3D načinu rada prikazivati HD-ready rezoluciju od 1280×720 progresivnih piksela. Izvor: PlayStation 3 UK blog | Tom’s Guide
HDMI 1.3 Blu-ray reproduktori i podrška za 3D
Vlasnici HDMI 1.3 Blu-ray reproduktora će također moći gledati 3D Blu-ray sadržaje, no kompatibilnost će ovisiti o proizvođaču i modelima koji će dobiti novu verziju pogonskog softvera (eng. firmware). Neki Blu-ray reproduktori će zbog ograničene procesorske snage biti u stanju reproducirati 3D Blu-ray filmove u isprepletenom načinu rada umjesto progresivnom (1080i umjesto 1080p), no i takva reprodukcija bi trebala zadovoljiti korisnike koji neće htjeti ponovno uložiti u Blu-ray reproduktor koji nativno podržava 3D. Izvor: DVice
HDMI 1.4 – nova specifikacija za 3D kompatibilnost
Dolazak 3D specifikacije za televizore i opremu idealna je prilika za izdavanje novog standarda interkonekta za povezivanje opreme, a HDMI verzije 1.4 je idealan primjer. Iako uz podršku za 3D materijale donosi još nekoliko korisnih novosti, novi HDMI koristi konektor potpuno jednakih dimenzija koji je u potpunosti kompatibilan sa starijim HDMI priključcima što će olakšati korištenje. Dobra je vijest što se će HDMI 1.3 kabeli moći iskoristiti za povezivanje HDMI 1.4uređaja i koristiti za gledanje 3D sadržaja.
Koji su 3D Blu-ray filmovi dostupni na svjetskom tržištu?
Zaključno s 3. listopadom, na svjetskom je tržištu dostupno preko 70 Blu-ray 3D filmova:
- Coraline 3D
- Cloudy With a Chance of Meatballs 3D
- Monsters vs. Aliens 3D
- Ice Age: Dawn of the Dinosaurs 3D
- Under the Sea 3D
- The Universe: 7 Wonders of the Solar System 3D
- Resident Evil: Afterlife 3D
- Rio 3D
- TRON: Legacy 3D
- Drive Angry 3D
- Avatar 3D
- Mars Needs Moms 3D
- Hoodwinked Too! Hood vs. Evil 3D
- Priest 3D
- The Nightmare Before Christmas 3D
- Thor 3D
- The Lion King 3D
- Beauty and the Beast 3D
- …ostatak provjerite na Blu-ray.com stranici
Koji su 3D filmovi dostupni na hrvatskom tržištu?
Prvi Blu-ray 3D film dostupan na hrvatskom tržištu je bio Resident Evil: Afterlife, a pojavio se na policama trgovina u veljači 2011. Nova 3D izdanja se pojavljuju svaki mjesec i njihov broj polako ali konstanto raste. Trenutno se može nabaviti oko 10 različitih naslova. Neki od njih su:
- The Green Hornet 3D
- Rio 3D
- Alisa u Zemlji Čudesa 3D
- Grom 3D
- Gulliverova putovanja 3D
- Kuća Monstrum 3D
- Ledenom Doba 3: Dinosauri Dolaze 3D
- Sveti Ratnik 3D
- Resident Evil: Afterlife 3D
Snimaju li se svi filmovi u 3D tehnici?
Ne, većina filmova se snima klasičnim 2D kamerama, te se u post produkciji može dodati 3D efekt uz pomoć računalne tehnologije. Proces uključuje definiranje lokacije u prostoru svakog objekta na svim okvirima slike tokom trajanja filma (podsjetimo, u svakoj sekundi filma izmjeni se 23.976 sličica), što kao krajnji rezultat omogućuje trodimenzionalni prikaz video materijala. Produkcijske kuće koje posjeduju dovoljno novaca i opremu filmove snimaju specijalnim 3D kamerama i time dobivaju originalan 3D prikaz koji nije u tolikoj mjeri računalno obrađen. Primjer filma snimanom 3D kamerama jest Cameronov Avatar, te nadolazeći Bayev Transformers 3. Kod animiranih filmova proces pretvaranja u 3D je jednostavniji zbog same prirode materijala koji je u potpunosti digitalan i izrađen na računalu, što je i razlog zbog kojeg su gotovo svi izdani 3D Blu-ray filmovi oni animirani.
Pretvaranje 2D sadržaja u 3D (i obrnuto) – je li moguće?
Moguće je u oba smjera zahvaljujući ugrađenim algoritmima u 3D televizora pomoću kojih se 2D sadržaj može pretvoriti u 3D. Iako 2D sadržaji dobivaju na dubini i boljem osjećaju prostora, efekt nije toliko vjerodostojan i kvalitetan kao u slučaju originalnog 3D materijala. Vrlo dobra usporedba je diskretni 5.1 zvučni zapis u odnosu na stereo pretvoren putem Dolby Pro-Logic ili DTS: Neo algoritma u višekanalni zvuk – koliko god da je algoritam dobar, prostornost nikada neće biti onako dobra kao kada svaki zvučnik dobiva svoj točno definiran zvučni signal.
3D televizori također mogu bez gubitka na kvaliteti prikazati standardni 2D materijal. Zahvaljujući većim frekvencijama osježavanja, kod LCD zaslona rezultat je glatka 2D slika bez titranja i značajnijih zamućenja.
3D slika – 3D zvuk
Zvučni zapis kod 3D sadržaja se neće mijenjati jer su aktualnim Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio toliko dobri i prihvaćeni među publikom da ih nije potrebno mijenjati. Oba zapisa nude do 7.1 diskretnih audio kanala čime se dobiva odlična pokrivenost zvukovima čitavog prostora oko gledatelja, a svako dodavanje kanala iznad ili ispod gledatelja smatra se pretjerivanjem. Vjerujemo kako bi se u budućnosti ipak mogli pojaviti standardi s dodatnim audio kanalima, no za sada nema indicija da bi se to moglo dogoditi tokom idućih nekoliko godina.
3D gaming
Ljubitelji igara će definitivno doći na svoje dolaskom igara koje će koristiti stereoskopsku 3D tehnologiju. Video igre su već godinama u 3D tehnici, međutim njihovo igranje na 2D ekranima oduzelo je dio čarolije i virutalnog iskustva koje nose u sebi. Omogućavanje pravog 3D prikaza će ponuditi bolju realističnost i uživljavanje u virtualni svijet.
Sony je u razvoj 3D igara uložio najviše novaca, te će već ove godine izaći nekoliko 3D verzija popularnih igara za PlayStation 3 konzolu. Lista uključuje naslove poput Wipeout HD, Motorstorm: Pacific Rift i Super Stardust HD, uz mnoge druge u pripremi. Vlasnici navedenih igara će 3D podršku dobiti potpuno besplatno – u obliku softverske nadogradnje.
Na PC-ju s razvojem 3D okruženja za igre prednjači NVIDIA sa svojim 3D VISION sustavom koji zahtijeva NVIDIA 3D grafičku karticu, NVIDIA aktivne 3D naočale sa sinkronizatorom, te kompatibilnim 3D monitorom. Više stotina igara je kompatibilno s ovim sustavom, a cijelu listu možete pronaći na službenoj stranici.
Za razliku od NVIDIA-e, ATi je svoje rješenje odlučio bazirati na otvorenom standardu koji će omogućiti niže cijene i veću kompatibilnost sa starijom opremom. 3D prikaz će i dalje biti dostupan samo na grafičkim karticama proizvođača, no zato bi naočale i 3D monitori trebali biti ostavljeni na mnogo širem izboru u odnosu na NVIDIA-u. ATi planira svoje rješenje plasirati do Božića. Izvor: Digital Versus
X-Box 360 konzola također je dobila podršku za 3D igre. Među prvim 3D igrama koje su debitirale na Microsoft-ovoj konzoli našao se Cameronov Avatar. Premda igra nije prošla dobro kod recenzenata i publike, kvaliteta prikaza i trodimenzionalnost dobar su pokazatelj mogućnosti 3D-a. Izvor: Gamespot
Opada li popularnost 3D-a i prije nego što je zaživio?
Premda smo prije nekoliko dana objavili članak s osnovama 3D-a kao nadolazćem standardu kućne zabave, statistike o gledanosti 3D projekcija u kinima pokazuju suprotan trend. Premda je 2010. godina donijela čitav niz 3D filmova i opreme potrebne za 3D prikaz u vlastitom domu, zarade od 3D projekcija ovogodišnjih filmova u stalnom su opadanju. Nakon Avatara čijih je 71% zarade u kino dvoranama donio 3D, te filma Kako Izdresirati Zmaja s udjelom od 68%, filmovi koji su uslijedili taj su postotak znatno smanjili, čak i do ispod 50%.
Veliki udio 3D projekcija filma Avatar proizlazi iz snažne marketinške kampanje koja je promovirala film kao novo, još neviđeno iskustvo, radi čega se smatralo da je gledanje 2D inačice filma manje intenzivnim iskustvom.
Veliki 3D hit ove godine je bio film Priča o Igračkama 3, a čije su 3D projekcije donijele 60% ukupne zarade. Hit iz lipnja 2010. The Last Airbender taj je postotak još smanjio, na tek 56%, a film Despicable Me (Kako je Gru ukrako Mjesec) prvi je kod kojeg su 2D projekcije popularnije i iznose 55% ukupnog broja prikazivanja.
Znače li ovi podaci kako će gledatelji radije pogledati klasično 2D izdanje po povoljnijoj cijeni nego moderniji 3D prikaz? Jesu li 3D naočale krive ili sam način prikaza filma kojim se gubi svojevrsna autentičnost?
Ukoliko je trend točan, onda su ovo uistinu loše vijesti za Hollywood i njegove studije koji su uložili milijune u 3D kamere i opremu, no isto tako vijesti nisu ništa bolje niti za proizvođače potrošačke elektronike čiji su 3D proizvodi već plasirani na tržište i ukoliko ne pokrenu kritičnu masu donijeti će ogromne gubitke. Istina je kako je 3D došao možda i prebrzo jer su tek prije godinu ili dvije mnogi nabavili svoje prve HDTV-e, te im je ulaganje u još uvijek vrlo skupe 3D TV-e jednostavno neisplativo i nepotrebno, barem dok se količina 3D sadržaja ne poveća. Izvor: Gizmodo
Dioptrijske 3D naočale – postoje li?
Jedan od najvećih izazova za proizvođače po izlasku 3D televizora bilo je upravo pitanje kako prilagoditi 3D naočale da odgovaraju što većem broju osoba, nosili oni dioptrijske naočale, leće ili ne. Jasno je kako se nije moglo ugoditi svima i premda prvi modeli naočala posjeduju dovoljno prostora od očiju do okvira, problem nošenja dva para naočala je ostao problematičan u svakom slučaju. Ipak, polako dolaze naočale druge generacije, s boljom ergonomijom i manjom masom, no ono još važnije, dolaze nam i prve dioptrijske 3D naočale, a Samsung je u tom pogledu prvi:
Kompanija Samsung najavila je kako u svoj asortiman planira uvrstiti i dioptrijske 3D naočalekoje će se prodavati samo uz njihove 3D stereoskopske televizijske prijemnike sa zaslonima velikih dijagonala. Brojna istraživanja su do sada potvrdila da obavezno nošenje 3D naočala prilikom gledanja 3D sadržaja na stereoskopskim televizorima na mnoge potrošače djeluje odbojno, no s obzirom da današnja autostereoskopska tehnologija nije primjenjiva na 3D televizijskim prijemncima sa zaslonima velikih dijagonala, za sada još nema boljeg rješenja.
Samsungove dioptrijske 3D naočale ističu se kao proizvod koji će uporabu 3D naočala olakšati svima koji su iste do sada morali nositi preko svojih dioptrijskih naočala, a funkcionirati će samo uz Samsungove 3D televizijske prijemnike. Proces njihove nabave traje otprilike tjedan dana, a prije same izrade nužno je obaviti oftalmološki pregled koji uključuje sve potrebne pretrage kod liječnika priznatog od strane kompanije. Ove po mjeri izrađene naočale prvotno će biti dostupne samo u njihovoj domovini Južnoj Koreji, te će se u slučaju velike zainteresiranisti kupaca plasirati na vanjska tržista. Njihova cijena do sada još nije poznata, no predviđa se da će biti uvelike veća od one standardnih 3D naočala.
Koji su filmovi vezani za pojedine proizvođače 3DTV-a, a koji su dostupni svima?
Naslovi koji su vezani za pojedine proizvođače televizora:
* Alice in Wonderland: Sony
* Avatar: Panasonic
* Bolt: Sony
* Coraline: Panasonic
* How to Train Your Dragon: Samsung
* Ice Age: Dawn of the Dinosaurs: Panasonic
* Monsters vs. Aliens: Samsung
* Shrek Collection: Samsung
* Under the Sea (IMAX): LG
* Avatar: Panasonic
* Bolt: Sony
* Coraline: Panasonic
* How to Train Your Dragon: Samsung
* Ice Age: Dawn of the Dinosaurs: Panasonic
* Monsters vs. Aliens: Samsung
* Shrek Collection: Samsung
* Under the Sea (IMAX): LG
Naslovi koji su najavljeni/dostupni nevezano za proizvođača televizora:
* A Christmas Carol
* Cloudy With a Chance of Meatballs
* Dinosaurs Alive! (IMAX)
* Goldberg Variations Acoustica
* Grand Canyon Adventure: River at Risk (IMAX)
* Monster House
* Wild Ocean (IMAX)
* Cloudy With a Chance of Meatballs
* Dinosaurs Alive! (IMAX)
* Goldberg Variations Acoustica
* Grand Canyon Adventure: River at Risk (IMAX)
* Monster House
* Wild Ocean (IMAX)
3D – budućnost ili trend?
Već su gotovo dvije godine prošle otkako je u kinima krenuo Avatar, Cameronov film koji smatramo početkom nove ere popularizacije 3D za masovno tržište. Mjesecima i mjesecima proizvođači su se trudili da nas uvjere kako je 3D nešto što svi želimo gledati i imati u vlastitom boravku, na mobilnom telefonu, zaslonu računala ili tabletu, no probijanje na tržište ipak nije toliko uspješno kao što su se nadali u svojim prognozama. Razloga ima cijeni niz, od onihzdravstvene prirode i naše percepcije 3D slike u stvarnosti i na ekranu, pa do onih tehničih poput potrebe da se nose naočale kako bi se vidjela 3D slika i problema koji muči gotovo sve nove tehnologije u početku – nedostatak sadržaja. Iako su 3D televizori opremljeni suvremenim tehnologijama koje također izvlače maksimum iz 2D materijala, izbor između dva načina prikaza 3D slike dok televizori koji ne zahtijevaju naočale kucaju na vrata, mnoge su korisnike uvjerili da gledaju i dalje svoje stare televizore dok se situacija ne normalizira i 3D dosegne zrelost. Osim toga, 3D je došao prerano obzirom da mnogi još uvijek nabavljaju svoje prve HD televizore i otkivaju njihove mogućnosti. Proizvođači su također napravili jednu od većih grešaka u samom početku kada su izdavali 3D televizore bez 3D naočala, što je predstavljalo dodatnu investiciju za one koji su željeli vidjeti kako im 3D televizor ustvari radi, a čak i nakon što bi napravili dodatnu investiciju, suočili su se s vrlo ograničenom količinom sadržaja, a koji je u velikoj mjeri bio animirane prirode namijenjen djeci.
Za razliku od HD-a koji je zainteresirao gledatelje da ponovno pogledaju filmove u još boljoj kvaliteti (baš kao što svatko želi ponovno preslušati svoju kolekciju nakon investicije u nove zvučnike), 3D je više ili manje uspješan ovisno o sadržaju. Primjerice, dokumentarni filmovi ako su snimani 3D kamerama mogu biti interesantniji za pogledati u tri dimenzije zato što se kroz duže kadrove i sporije kretanje kamere može bolje promotriti snimljeni materijal i osjetiti prostor u kojem je snimak napravljen. S druge strane, teško je zamisliti gledati drame ili talk-show program u 3D-u jer se kroz treću dimenziju ne bi prenijela zanimljiva dodatne informacija osim o tome da se osoba nalazi ispred pozadine što ionako mozak percipira i bez da mu se to umjetno naglašava.
3D je omogućio filmskim studijima dodatnu zaradu na 3D kino projekcijama i to ne samo novih filmova – već viđeni filmovi polako se vraćaju u kina u 3D tehnici. Dovoljno je spomenuti uspješnice iz 90-ih poput Kralja Lavova i za iduću godinu najavljen Titanic, a George Lucas je počevši od 2012. godine najavio godišnje 3D premijere kompletne sage Ratova Zvijezda. Ukratko – dolazak HD-a i sada 3D-a je omogućio prepakiranje starih sadržaja i prodaju pod nove kako bi se dodatno popularizirala tehnologija i poželjela posjedovati i kod kuće u međuvremenu dok filmski studiji ne pronađu neku novu tehnologiju kojom bi ljude u što većem broju zainteresirali da posjećuju kino dvorane.
Unatoč svemu, 3D televizori i oprema će se prodavati i kupovati će ju i oni koji ne planiraju gledati 3D – i to je sasvim u redu. 3D u ovom obliku koji se danas nudi vjerojatno nikada neće u potpunosti izbaciti 2D sliku, barem ne za sve žanrove, a hoćemo li u bližoj ili daljoj budućnosti filmove gledati upotpunosti uronjeni u virtualnu stvarnost ili će 2D zauvijek ostati u nekom obliku, samo će vrijeme pokazati.
Nema komentara:
Objavi komentar