Translate

četvrtak, 27. studenoga 2014.

Asistent za izbor televizora! HD TV

Trendovi i vodič za kupovinu televizora 2014.



vodic-televizori-2014

Aktualni trendovi u 2014. godini

Proizvođači televizora će ove godine kupce pokušati osvojiti velikim ravnim i zakrivljenim ekranimaUltra HD rezolucijom i još pametnijim televizorima nego ikada prije. Ultra HD je glavna tema ove godine, a koji donosi četiri puta veću rezoluciju od standardnih Full HD modela, čime se postiže oštrija slika na modelima velikih dijagonala. Svi veliki proizvođači će u svoju ponudu uvrstiti nekoliko Ultra HD modela, prvenstveno u višoj, odnosno srednjoj višoj klasi.
Druga velika tema je Smart TV, odnosno njegova evolucija u okruženje koje će biti u potpunosti podređeno potrebama korisnika. Proizvođači su se proteklih godina natjecali tko će ponuditi više aplikacija, opcija povezivanja i kontrola koje su mnoge korisnike zbunjivale i na kraju ih nisu koristili. Pojednostavljenje sučelja, kao što je to napravio LG s webOS operativnim sustavom je vraćanje korisnicima jednostavnosti poput one na televizorima bez interneta i aplikacija, no uz smisleno posložene i jasno istaknute dodatne opcije.
lg-webos-interface
LG-jev webOS operativni sustav (foto: LG.com)
Osim webOS-a, Android je drugi novi operativni sustav koji dolazi u TV segment ove godine. Philips je u siječnju 2014. najavio integraciju Androida na svoje ovogodišnje modele visoke klase, a koji bi tako trebali biti mnogo brži, bogatiji aplikacijama i prikladniji za povezivanje s ostalim uređajima poput pametnih telefona i tableta. Philips velike nade polaže u Android operativni sustav, pa tako obećaje kako će se isti nalaziti u većini njegovih televizora već 2015. godine. Dodatno širenje Androida najavljeno je u lipnju 2014. godine kada je Google najavio Android TV platformu kreiranu za velike televizijske ekrane povezane na internet.
Bez obzira koji operativni sustav pogonio ovogodišnje televizore, tehnologija gotovo svih njih je LCD s LED pozadinskim osvjetljenjem. Kada govorimo o LCD tehnologiji, nužno je istaknuti kako nisu svi LCD televizori isti – ovisno o panelu koji koriste – karakteristike slike poput kontrasta, prikaza crne boje i intenzitetu promijena u slici pri gledanju iz kuta mogu bitno varirati. Na tržištu LCD televizora postoje dvije glavne tehnologije:
  1. IPS (In-Plane-Switching) i
  2. VA (Vertical Alignment)
Obje mogu prikazi cijeli raspon boja definiran standardom po kojem se kreiraju filmovi i drugi sadržaji, zajedno s finim nijansama i velikom svjetlinom slike. Razlike su u prvom redu u kontrastu i prikazu crne boje, te u prikazu boja kada se ekran gleda ih kuta. LCD paneli bazirani na VA tehnologiji imaju bolji prikaz crne boje (mogu propuštati manje pozadinske svjetlosti) i samim time veći kontrast, dok oni bazirani na IPS tehnologiji ne mogu blokirati toliko svjetlosti pa samim time imaju slabiji prikaz crne boje i kontrast, no zato zadržavaju bolju zasićenost boja kada se ekran gleda iz kuta.
Postoje i drugi tipovi panela, no oni koji danas dominiraju tržištem temeljeni su na jednoj od dvije navedene tehnologije. IPS panele nalazimo u prvom redu kod LG-jevih televizora, te ovisno o seriji i kod Panasonica, Sonyja, Philipsa itd. Dijagonale IPS-baziranih televizora su 32″, 42″, 47″, 50″, 55″, 60″, 70″ itd. Polarizacijski 3D prikaz (onaj koji ne zahtijeva 3D naočale s baterijama) je gotovo na svim modelima temeljen na IPS panelu, za razliku od aktivnog koji susrećemo na VA panelima.
Samsungovi televizori su svi po redu temeljeni na VA panelima, što znači da će pružiti bolji kontrast i dobru reprodukciju boja, no gledanje ekrana iz kuta će rezultirati promjenom u bojama, gamma karakteristici i smanjenom kontrastu. Sony, Philips, Toshiba i drugi također koriste VA matrice u svojim televizorima. Televizori bazirani na VA panelima su dostupni u dijagonalama od 32″, 40″, 46″, 48″ (nova veličina od 2014.), 50″, 55″, 60″ itd. Na tržištu postoje i MVA-bazirani televizori vrlo velikog kontrasta, no vrlo uskog kuta gledanja gdje je isti vidljiv (primjer: Panasonic 42AS600E). Zbog toga treba biti oprezan prilikom kupovine takvih televizora, a koji su najčešće dostupni u dijagonalama od 39″ i 42″.
viewing-angles-sony-w705
Ovisno o rasporedu sjedenja treba birati između IPS i VA-baziranih LCD televizora. Kod OLED i plazma televizora takvih ograničenja nema.
Više o tehnologijama LCD zaslona možete pročitati ovdje >>
Do prošle godine je u LCD tehnologiju na tržištu bila prisutna i plazma tehnologija, no ove godine situacija se je promijenila. Novih plazmi gotovo da više nema. Što se i zašto dogodilo s plazmama, otkrivamo u nastavku.

Zbogom plazme

panasonic-goodbye-plasma
Sve do ove godine su na tržištu vladale dvije velike tehnologije digitalnih zaslona – LCD-i i plazme. LCD-i su bili mnogobrojniji, energetski učinkovitiji, maštovitijih dizajnerskih rješenja i tanjih profila, dok su plazme bile malobrojnije i bez spomenutih aduta, no s jednim nepobitnim – jednim koji ih dan danas čini predmetom želje ljubitelja videofila diljem našeg planeta. Taj adut leži u kvaliteti slike, njenoj prirodnosti bez obzira iz kojeg se kuta gleda ekran, ujednačenosti slike i velikoj oštrini u dinamičnim, brzim scenama. Plazme su bile i ostale bolji izbor za sadržaje standardnih rezolucija kroz mekšu, manje digitalnu sliku, što je još jedna prednost nad LCD-ima koji ovaj segment dan danas nisu u stanju postići.
Uz navedeno, kao i činjenicu da su sve ove prednosti ostvarivale na većim dijagonalama i uz manju cijenu u odnosu na LCD-e iste klase, plazme će zauvijek ostati u srcima videofila. Zašto ostati? Zbog toga što novih modela više neće biti, barem ne od njihovog glavnog proizvođača – japanskog Panasonica – a koji je prošle godine obznanio prestanak njihovog razvoja i proizvodnje. Južnokorejskim kompanijama Samsungu i LG-ju plazme nikada nisu bile prioritet, premda je prvi spomenuti prošle godine pokazao da može napraviti vrlo kvalitetan model s F8500 serijom koju osim izvrsne slike krasi i jedinstveni „Magnum“ dizajn.
samsung-f8500-plasma
LG niti jedne godine nije uspio napraviti ozbiljniji model koji bi ozbiljnije ugrozio Panasonic ili Samsung, već je većinom nudio plazma tehnologiju na modelima niske i srednje klase, pružajući tako dobar izbor za one koji žele „puno slike za malo novaca“.
U 2014. godini Samsung će predstaviti svega jedan novi plazma model, a isto će napraviti i LG. Samsungova najbolja plazma ikad, model F8500 iz 2013. godine će se nastaviti prodavati i ove godine, zajedno s „Future-Proof“ podrškom u vidu hardverske nadogradnje putem Evolution kita. Upravo je kroz Evolution Kit Samsung najviše produžio život plazmama jer će i za nekoliko godina ti televizori uz provjerenu plazma tehnologiju posjedovati i najnovije iz svijeta Smart TV-a i višejezgrenih procesora.
samsung-evolution-kit
Evolution kit nadogradnja dostupna je samo na Samsungovim plazmama.
No što je s Panasonicom, proizvođačem najboljih plazma televizora na tržištu? Hoće li i njih pratiti duga i pouzdana podrška kao Samsungov model? Što se softverske podrške tiče, vjerujemo da će nadogradnji biti i u budućnosti i da će se dio aktualnih trendova pojaviti i na sada polako već legendardnim ST, GT, VT i ZT serijama. No po pitanju novog hardvera, ovdje ne očekujemo ništa jer Panasonicove plazme nemaju podršku tog tipa, da se mogu hardverski nadograditi jednog dana bržim procesorom i novim sučeljem. Tako će vlasnici modela iz 2013. godine imati „my home screen“ podešavajuće sučelje u kojem mogu po vlastitim željama podesiti različite aplikacije da budu vidljive zajedno s prikazom trenutnog ulaza.
panasonic-st60-gt60-vt60-zu
Panasonic plazma TV lineup za 2013. godinu (izuzev osnovnog X60 modela)
No upravo je prikaz slike ono što će vlasnici najviše cijeniti i što će ih držati zadovoljnima u godinama koje slijede jer sada dolazi period dominacije LCD tehnologije, a koja je bila i ostala inferiorna u odnosu na plazme, posebno u segmentima niske i djelomično srednje klase. Zalihe plazmi u ovom trenutku još postoje i vjerojatno će tako biti još nekoliko mjeseci, stoga ako želite vrhunsku sliku po razumnoj cijeni, nabavite Panasonicovu plazmu dok su još na tržištu. Model s najbolji odnosom cijene i performansi je ST60 serija, a iznad nje se (cijenom u prvom redu) nalaze GT60 i VT60 serije. ZT60 je klasa za sebe, dostupna samo u 60“ dijagonali i s posebnim sadržajem pakovanja za kolekcionare, no uz sve to ide i viša cijena u odnosu na – gotovo podjednaku po kvaliteti slike i s više multimedijalnih mogućnosti – VT60 seriju. Tako 55“ VT60 na na datum 27.04.2014. ima cijenu od 19.999,00 kn, a 60“ ZT60 29.999,00 kn. 10.000,00 kn više za 5“ manji ekran, pozlaćene priključke i manje multimedijalnih mogućnosti, no na kupcu je da donese konačnu odluku…
panasonic_P60ZT60_award
Panasonicov P60ZT60 plazma televizor dobitnik EISA nagrade
Na kraju, ostaje pitanje zbog čega plazme nestaju s tržišta ako su toliko dobre. Uz veliku potrošnju energije, a koja je unatoč nekim najavama ostala bitno veća u odnosu na LCD zaslone iste dijagonale, kao glavni razlog gašenja razvoja jest dolazak Ultra HD-a. Ultra HD donosi četiri puta veću rezoluciju u odnosu na Full HD zaslone, što znači da na istim veličinama ekrana udaljenost između piksela treba biti dvostruko manja kako bi se svi mogli smjestiti u dijagonale 42“ ili veće. Panasonicov stariji zaposlenik, poznat pod nadimkom „avjunkie“ na HighDefJunkies forumu je je otkrio kako bi bila vrlo velika investicija razviti Ultra HD plazma zaslon za potrošačko tržište, te da je to ujedno glavni razlog zbog čega je kompanija odlučila prekinuti s PDP (Plasma Display Panel) poslovanjem.
Plazma postoje u Ultra HD i većim rezolucijama (8K), no u posebnim serijama za profesionalno tržište, dok za masovno potrošačko postojeća tehnologija jednostavno nije dovoljna i naišla je na zapreku. Mnogo novaca bi trebalo uložiti da se ta zapreka zaobiđe, no pitanje je koliko bi trebalo do iduće – većeg dinamičkog raspona slike koji se pokazuje kao još jedan nadolazeći trend.
paragraph-separator-divider

Gdje je 3D?

philips-7906h-commercial-3d
3D-u više nema govora, iako je on prisutan na gotovo svim televizorima srednje i visoke klase. Čak ni najveći proizvođač televizora na svijetu, Samsung Electronics, nigdje ne spominje tu mogućnost u svojem novom katalogu TV i AV opreme za 2014. godinu. 3D je i dalje podijeljen na dvije glavne struje ovisno o tehnologiji prikaza – aktivni (koji podupire Samsung Electronics) i polarizacijski – koji je podržan od sve većeg broja proizvođača – u prvom redu LG Electronicsa – njegovog glavnog promotora. Prednosti i nedostaci su ostali isti kao i proteklih godina, te ih možemo sumirati ovako:
Aktivni 3D pruža bolju kvalitetu slike, no koristi kompliciranije 3D naočale i ima problema s dvostrukom slikom (eng. cross-talk). Titranje slike je također prisutno, zbog čega može brzo izazvati umor očiju i slabost, na što treba obratiti pozornost. Polarizacijski 3D pruža mirniju sliku koja je manje naporna, kao i jednostavnije 3D naočale, no kvaliteta slike nije toliko dobra zbog načina na koji tehnologija funkcionira (prikazujući svaku drugu liniju slike za svako oko). Doduše, dolaskom Ultra HD zaslona polarizacijskom 3D prikazu je udahnut „novi život“ jer sada može prikazati svih 1080 linija slike zbog dvostruko većeg broja linija koji se nalaze na takvim televizorima (2160 umjesto 1080 linija).
3D bez naočala nije potpuno iščeznuo – u njega se i dalje ulaže mnogo novaca kako bi stigao do potrošačkog tržišta – no proći će još barem nekoliko godine prije nego što vidimo prve modele na tržištu.
Više o 3D-u na modernim televizorima možete saznati u članku Osnove 3D-a >>

Zakrivljeni ekrani – trik ili nešto drugo?

samsung-hu8500-design
Samsung 65HU8500 sa zakrivljenim ekranom
Prošle godine su na tržište stigli prvi OLED televizori iz Samsunga i LG-ja i osim superiorne slike u odnosu na LCD i plazma modele, njihovi ekrani nisu bili ravni nego zakrivljeni. Iako je OLED sam po sebi dovoljno impresivan, proizvođači su ih željeli dodatno istaknuti pred masom ravnih 16:9 ekrana na tržištu, a tu su i drugi argumenti. Neki od njih su da zakrivljeni ekran pruža bolje uranjanje u sadržaj, stereoskopski (3D) efekt čak i bez nošenja naočala, te da manje umara oči jer naš sustav vizualne percepcije ne treba kompenzirati ono što vidimo.
Samsung je vrlo ozbiljno shvatio zakrivljene zaslone i ove godine odlučio iste implementirati i na svoje LCD televizore visoke klase.
Prema našim testovima, zakrivljeni ekrani su pokazali prednost nad ravnima prvenstveno kod vrhunski snimljenih sadržaja dokumentarne prirode, a gdje se dobiva bolja prostornost i osjećaj dubine. Efekt nije onako jasan kao kod gledanja istog s 3D naočalama, no mnogo je prirodniji i ugodniji za promatranje. Zakrivljeni ekran također pomaže u smanjenju refleksija ambijentalne svjetlosti, no rezultat može varirati od prostorije do prostorije.
Gledajući materijale standardne, pa čak i HD rezolucije koja je jače komprimirana i ne obiluje detaljima nije rezultiralo boljim dojmom od gledanja na ravnom ekranu. Isto tako, ako veliki TV ekran planirate povezivati na računalo i koristiti za crtanje, CAD i slične aktivnosti, zakrivljenost može biti problematična.
Kao i kod 3D prikaza, tako i zakrivljeni ekrani mogu poboljšati vizualno iskustvo, no isto kao i kod ravnih ekrana, za najbolji efekt je nužno sjedenje na optimalnoj udaljenosti direktno ispred ekrana.

Koju veličinu dijagonale televizora odabrati?

Samsung-HU7500-TV-UltraHD-4K
Samsung HU7500 Ultra HD televizor – izvor: Samsung.com
Sjetite se ogromnih dinosaura u filmu Jurski Park, golemog vanzemaljskog broda u Danu Nezavisnosti ili ekranizacije neslavnog Titanicovog putovanja – bez obzira koliko puta ste pogledali ove filmove kod kuće, na televizoru male dijagonale, računalnom monitoru ili zaslonu tableta ili mobitela – iskustvo gledanja je bilo i ostalo najintenzivnije u kino dvorani na velikom platnu.
Zašto je tako? Zbog toga što veliki ekran s optimalno podešenih parametrima slike doslovnu uvlači gledatelja u sadržaj tako da isti možemo doživjeti i osjetiti emocije koje su kreatori sadržaja željeli da osjetimo.
Da biste to isto iskustvo prenijeli u vlastiti dom, potrebno je odabrati televizor dijagonale po jednostavnoj formuli. S obzirom na preporuke i iskustvo, optimalno je odabrati televizor dijagonale koja je dvostruko manja od udaljenosti sjedenja. Drugim riječima, ako ćete od televizora biti udaljeni 3 metra, za vas je idealna dijagonala od oko 150 cm. Ovo vrijedi za televizore Full HD rezolucije i gledanje kako 2D, tako i 3D materijala. Ako pak planirate kupiti Ultra HD televizor, tada je formula malo drugačija: veličina dijagonale bi trebala odgovarati udaljenosti gledanja da biste bogatstvo boja, detalja i informacija mogli uočiti.
Iako se isprva može činiti kako se preporučuju prevelike dijagonale s obzirom na udaljenost sjedenja, treba biti svijestan kako je kvaliteta slike modernih televizora na vrlo visokoj razini i kako su HD sadržaji posvuda oko nas. Internet, snimke koje sami stvaramo, digitalna televizija, igre i filmovi na Blu-ray medijima – HD je posvuda prisutan, a biti će ga samo još više. Osim kvantitete, raste jest i kvaliteta sadržaja – igre su sve realističnije, računalne animacije u filmovima stopljene su sa stvarnim svijetom, a kamere kojima se snimaju sportski sadržaji prenose natjecanja kao da se nalazimo na tribinama.

Nema komentara:

Objavi komentar